Foto's en de beste wensen

Ja, het is gelukt!!!. Op de valreep van het oude jaar hebben we nog de foto's van Lopé uitgezocht en ge-upload naar de site. Je kan de foto's vinden via het menu links!

Wij wensen alle trouwe lezers van dit weblog, familie, vrienden, collega's en andere bekenden en onbekenden, een fantastisch 2009 toe en we willen jullie graag onderstaande spreuk van Ralph Waldo Emerson, die goed past bij onze manier van leven, meegeven het nieuwe jaar in.......

Be not the slave of your own past, plunge into the sublime seas,
dive deep, and swim far, so you shall come back with self-respect,
with new power, with an advanced experience,
that shall explain and overlook the old.

Lope National Parc

Het is 2e kerstdag, 's nachts om 3 uur en we zitten op een klein treinstation ergens in Gabon. Uit de lokale bar naast het station schalt luide housemuziek uit te goedkope boxen en om ons heen liggen mensen te slapen op de grond. Gelukkig hebben wij nog net een bankje kunnen vinden en zitten we rustig om ons heen te kijken, terwijl we zitten te wachten op de trein terug naar Libreville die als het goed is zo moet aankomen en ons in een uur of 6 weer terug naar de hoofdstad zal brengen. Deze trein is de enige trein in heel Gabon en jaren geleden aangelegd om het zuiden van Gabon meer te ontwikkelen. Dit heeft gewerkt, want de trein gaat 4 keer per week en op beide dagen dat wij hebben gereisd zat de trein helemaal vol.

2 uur eerder zijn we wakker gemaakt door de chauffeur van het Lope hotel die ons midden in de nacht naar het treinstation heeft gebracht, nadat we de afgelopen 4 dagen hier onze kerstvakantie hebben gevierd. Het Lope hotel is eigenlijk een mooi klein bungalowpark aan de rand van het Lope National Parc en we waren blij verrast met de standaard van het hotel. Netjes en schone huisjes, goed restaurant en bar en een mooi zwembad in een parkachtige tuin. Het restaurant was ook helemaal in de kerstsfeer en op kerstavond was er zelfs een speciaal luxe kerst buffet, met " echte" Gabonese kerstman. Hebben we toch nog meer van de kerst meegekregen dan we vooraf hadden gedacht. Natuurlijk waren er ook dingen niet helemaal goed geregeld, maar je raakt eraan gewend hier in Gabon. We makane ons niet meer zo druk om kleine ongemakken zoals geen water uit de douche, muizen in je kamer 'snachts of erg vet en (bijna) geen vegetarisch eten.

Vanaf het hotel kun je allerlei tochten maken het park in. Het Lope park was het 1e nationale park in Gabon en de omgeving is hier echt heel bijzonder. Het landschap heeft veel meer heuvels dan bij ons in Gamba en er is daarom een veel weidser uitzicht en er is veel afwisseling tussen stukken savanne en stukken tropisch regenwoud. Het regenwoud is ook anders dan bij ons thuis, er waren hier bijvoorbeeld veel rood gekleurde bomen, net herfst. Zeker tijdens de middagtochten, met ondergaande zon, was het landschap soms betoverend mooi en konden we echt genieten van het rondrijden en buiten zijn. Safari tochten maken in het park gaat hier heel anders dan in bijvoorbeeld Zuid-Afrika. De gidsen spreken bijvoorbeeld alleen maar frans, maar vertellen eigenlijk zowiezo maar heel weinig en we kregen vaak het gevoel dat de gidsen meer voor de werkverschaffing mee gingen dan dat ze echt iets toevoegden aan de safari. We hadden twee verschillende chauffeurs; de ene was goed en enthousiast en die liet ook elke keer een ander stuk van het park zien. De tweede wilde alleen maar een standaard rondje rijden en tijdens een van de tochten parkeerde hij de auto, stapte uit en ging op zijn gemak zitten poepen in de bush. Tja, waarom ook niet......

Ook zie je hier veel minder dieren dan bijvoorbeeld in Kenia of Zuid-Afrika omdat dieren in een regenwoud toch liever verstopt blijven in het bos en dus veel minder zichtbaar zijn. Gelukkig hebben we tijdens elke tocht in het park buffels gezien en omdat we die in Gamba bijna nooit zien, waren we daar wel heel blij mee en hebben we ook mooie foto's kunnen maken. Daarnaast hebben we een aantal keren verschillende soorten apen gezien, een paar keer olifanten, 1 keer twee antilopen en nog een mongoose. Daarnaast natuurlijk ook veel vogels, maar helaas geen gorilla's, chimpansees of mandrils. Deze kun je soms wel zien in dit park, maar dan moet je veel verder het park ingaan en (meerdere) dagtochten te voet gaan maken, met de onderzoekers die in het park leven. Daar hadden we nu geen tijd voor/zin in en dus hebben we alleen tripjes gemaakt vanuit het Lope hotel. Naast de safari tochten op zoek naar buffels en apen, hebben we ook nog twee wandel tochten gemaakt, 1 door een stukje echt regenwoud en 1 naar de top van Mt Braza, het hoogste punt van deze omgeving. De rest van de tijd hebben we rustig doorgebracht in het hotel, met lezen, zonnen, een spelletje doen (kolonisten van Catan - dobbelsteen versie) en gewoon lekker samen gerelaxed en genoten van onze kerstvakantie.

Zondagmiddag zijn we teruggekomen in Gamba. Omdat de trein van Lope zaterdagochtend te laat aankwam in Libreville en we de vlucht naar Gamba al weg was, moesten we nog een nachtje in Libreville blijven en hebben we dus nog even kunnen genieten van de luxe van meerdere supermarkten, restaurants en terrasjes. We waren gisteren nog steeds in de safari sfeer en dus hebben we 's middags meteen nog maar een rondje gemaakt in de omgeving, waar we meteen een olifant op het strand tegen kwamen. Op zo'n moment beseffen we beide weer op wat voor speciale plek we wonen en dat de omgeving hier eigenlijk ook gewoon een nationaal park zou moeten zijn.

De komende week hebben we beide nog vakantie, maar we hebben nog geen plannen gemaakt voor oud en nieuw en gaan eerst maar eens genieten van het thuis zijn en rond kijken wie er allemaal nog hier op het kamp zijn nu. Binnenkort zullen we ook nog de mooiste foto's van Lope plaatsen op deze website, maar we moeten eerst nog de foto's selecteren, want we hebben zoals altijd natuurlijk weer veel te veel foto's gemaakt. Jullie moeten dus nog even geduld hebben, maar ik zal proberen het nog dit jaar af te maken :-)

Groeten, Taco

Gamba op tv

Hebben jullie het ook gezien? Via Dirk hoorden we dat er op zondag 22 december een hele reportage over Gamba op tv geweest is, in het programma Kanjers van Goud van de postcode loterij op RTL4. Het WNF is al een aantal jaren bezig met natuur beheer hier in de regio en de organisator heeft nu een prijs gekregen. Ik weet niet of het programma nog herhaald wordt of terug te vinden is op internet, maar anders is het de moeite waard als je iets meer wilt weten en zien van de mooie natuur in onze omgeving.

Edit: hierbij de link naar Uitzending gemist 'Kanjers van Goud'

Net terug... maar we gaan weer!

Hoi allemaal,
Even een snelle update! Taco is weer terug uit Den Haag en ik uit Johannesburg. Taco zei dat hij het erg koud had gehad, maar het was fijn even zijn familie te zien en wat vrienden te bezoeken. Ik heb een hele goede tijd gehad op mijn training en alleen reizen in Johannesburg was lang niet zo spannend als ik had gedacht dat het zou zijn.
Taco had nog veel vakantie dagen over die hij ook graag op wilde maken, dus we hadden al een poos op de planning staan dat we naar Lope National Parc zouden gaan met kerst, maar het leek lange tijd dat het niet zou gaan lukken om de boeking rond te krijgen. Afgelopen week heeft Taco toch nog bevestiging gekregen dat alles rond was, dus we vertrekken vanmiddag naar Libreville om daar morgen te trein te nemen richting Franceville en dan halverwege bij Lope NP uit te stappen. We zijn daar dan 5 dagen in het Lope hotel en zijn in het weekeind weer terug in Gamba. Het schijnt een prachtige plek te zijn, heel anders dan dit stuk van Gabon, dus we zijn benieuwd!
Omdat we niet weten of er in het hotel nog iets aan kerst gedaan wordt hebben we gisteren ons kerst diner gehouden en kadootjes uitgewisseld. Dat was erg leuk, ik had een mini kartonen kerstboom opgezet, kerst muziek en kaarsen aan, het leek heel wat... hahahahaha... dat gecombineerd met de wijn en sterke verhalen, het was een heerlijke avond.

Ik heb nog een leuk nieuwtje! Ik ga na de vakantie 10 uur per week als onderwijs assistent werken op school! Ik heb er erg veel zin in en ben heel benieuwd hoe dat zal zijn. Wat ik heb begrepen is het de bedoeling dat ik me ga richten op de kinderen die wat meer tijd nodig hebben om te leren lezen en rekenen. Een gebied waar ik ervarings deskundige in ben, en waarin ik de methodes die ik in mijn huidige training leer kan toepassen. Ik denk dat zowel de kinderen als ik veel zullen leren!

Fijne feestdagen allemaal en een gezegend 2009 gewenst!

Nieuwe foto's

Hey all, er zijn nieuwe foto's! Check de map november, activiteiten Yenzi.

Een lange verhaal... ik hoop dat je de tijd hebt

Vorrig weekeind zijn we voor het eerst naar Mike's bay geweest. Het had niet zo veel geregend, dus we hebben een groepje gezocht zodat we in ieder geval met twee auto's konden gaan. Niemand van ons was er al eens geweest, maar met de GPS coordinaten die we van iemand gekregen hadden konden we het goed vinden. Het is een mooi strand, ruimer dan Point Pedras, en het heeft is direct naast een doorgebroken lagoon wat het een andere atmosfeer geeft dan de andere stranden. Het was heerlijk om weer op het strand te zijn en we hadden geluk, het was de hele dag stralend mooi weer. Ook al hadden we ons goed ingesmeerd waren we toch nog een beetje verbrand.
Op de terugweg zag ik op de GPS dat we ligt afweken van het spoor op de heenweg en voor ik het kon zeggen zaten we vast in een onder gelopen stuk van de plain. Gelukkig konden wij onszelf nog achteruit los rijden, maar Rob en Bernadet zaten echt vast. Wij zijn toen terug gereden naar het oorspronkelijke spoor en zijn omgereden naar de andere kant van het water om ze er zo weer uit te trekken. Ze zaten echt goed in de modder vast gezogen en we hadden een paar pogingen nodig om ze los te trekken, maar het is gelukt! We hebben erg gelachen en de mannen zagen er niet uit, ze zaten echt volledig onder de modder. (goed voor hun verbrande huid ;) )
Later hoorde we dat andere mensen waren gaan toeren en dat die drie kwartier nadat wij daar geweest waren gorilla's hadden gezien langs die weg. Hadden we nu maar wat langer vast gezeten... misschien hebben ze wel naar ons zitten kijken en om ons zitten lachen... je weet het niet.

De vrijdag middag voor dit weekeind waren er problemen geweest met de stroomvoorziening op de fabriek, dus het hele weekeind hadden de generatoren op het kamp aangestaan. Ik was blij dat de week weer begon, want dan was de kans groot dat ze het zouden repareren en de rust weer zou terug keren. Helaas kregen we dinsdag te horen dat de reparatie waarschijnlijk nog wel even op zich zal laten wachten en dat we er van uit moeten gaan dat we een aantal weken onze stroom van de generatoren zullen krijgen. Op zich ben ik echt heel blij dat er generatoren zijn en dat onze koelkast en aircon het doen, maar ik moet zeggen dat het wel een hoop onrust geeft, zo'n denderend apparaat naast je huis. We hebben dan ook een paar zeer onrustige nachten gehad deze week. Maar goed, alles went zullen we maar denken.

Dit weekeind hebben we het heel rustig gehouden. Taco heeft me vrijdag avond overtuigd in het dorp uit eten te gaan. We zijn naar Dora's gegaan, het enige restaurant dat er westers uitziet en echt een kaart heeft. Het eten was goed en het was leuk om eens wat anders te doen. Daarna nog gezellig met Mahdy en Peter bij de club gezeten en wat gedronken. Zaterdag was er een schots feest. Iedereen was in gala kleding en ook de zaal was mooi aangekleed. Het eten was uitzonderlijk goed en we hebben echt heel erg gelachen met het dansen. We hadden gelukkig donderdag meegedaan met de oefenklas, anders had het echt een puinhoop geworden. Zelfs Taco heeft gedanst en had er lol in!!! En we hadden een echt balboekje, dat betekende dat we tussen het hoofdgerecht en nagerecht voor zes dansen een danspartner moesten regelen. Ik vond het eerst maar vervelend, maar eigenlijk was het hartstike leuk want daardoor heb ik met mannen gedanst waar ik anders niet mee zou dansen.

Het was gezellig en werdt heel laat, maar ik had de smaak te pakken en stelde voor om naar het strand te gaan voor een after party. Peter had er ook wel oren naar en gaf aan dat hij wel wilde rijden, toen was Taco ook overtuigd. We hebben echt van het nachtleven genoten. Vele dieren gezien die je anders niet tegen komt zoals lopende vissen, zoetwater garnalen, een olifant op het strant en een schildpad die eieren kwam leggen! Echt super cool. We hebben echt een hele gave nacht gehad. Gisteren voelde we ons zoals je voor kan stellen niet echt geweldig... hahaha we hebben dus maar rustig aan gedaan.
Een van Taco zijn teamleden is gistermiddag aangekomen en we hebben de avond met haar doorgebracht. Het was gezellig en leuk haar te ontmoeten. Op de route terug naar huis moeten we langs een paar punten waar het nog wel eens olifanten spitsuur is. Ik was allert, maar ik zag op het eerste punt niets. Nu is het zo dat daar sinds een week een container staat omdat er iemand weg gaat. Op het moment dat we de container zouden passeren zie ik uit mijn ooghoek een baby olifant op de hoek van de container.... en waar er babys zijn zijn moeders.... en waar moeders zijn is een familie.... in de twee seconden die daar op volgden kon ik alleen waarschuwen dat ze er waren, maar het was te laat om te stoppen en achteruit te rijden. En toen stonden we dus ineens pal naast ze. Er stonden dus vier olifanten verstopt achter die container. Taco heeft het gas pedaal zo'n beetje door de bodem van de auto getrapt toen een van de dames besloot dat we echt te dicht bij waren (waren we ook) en ons begon aan te vallen. Gelukkig waren we snel genoeg en besloot ze ons niet lang te achtervolgen. Wij zatten te shaken in de auto. Ze mogen hier dan weliswaar kleiner zijn, maar als ze je aanvallen blijven ze angstaanjagend.
We reden een klein stukje door, met de adrenaline nog door ons lijf gierent, zegt Taco ineens 'waarom beweegt die boei zo heftig?' (Eddie en Marieke hebben een grote boot boei aan een boom hangen voor de kinderen om mee te spelen, maar het was al laat en dan mogen ze niet meer buiten en het was wind stil) We spitsten onze ogen en zagen een grote olifant die een aanloopje nam en een enorme swiep met zijn slurf gaf om die bal zo hard mogelijk te laten slingeren. We wisten niet wat we zagen. Ik denk dat we er zeker tien minuten hebben staan kijken en al die tijd was de olifant heel druk met de boei aan het spelen. Na onze ervaring van net ervoor durfde we er niet zomaar langs te rijden. Gelukkig kwam er een auto van de andere kant die wel doorreed zodat wij konden zien hoe de olifant reageerde. Hij had het zo druk met spelen dat hij niet eens doorhad dat er een auto was. Echt ongelofelijk. Ik heb nog nooit zoiets gezien. Maar goed, wij waren mega moe dus besloten ook door te rijden en zijn gelukkig veilig en zonder deuken thuis gekomen.

Nu een week om ons voor te bereiden op onze reizen. Taco gaat vrijdag naar Nederland en ik naar Johannesburg! Groetjes!

In het nieuws

Ontwikkelingshulp in ruil voor minder migranten Lees meer